torsdag 31 mars 2011

Gör en snygg mobil av Doilies,alltså gamla fina virkade dukar och en trädgren!

Här kommer en "plättlätt" Tutorial på Doily mobile,,,,
ta några gamla fina virkade dukar,,,,finns i nån gammal mosters linneskåp och på alla loppisar.
Jag valde att ta bara vita dukar ,men det går ju lika bra med vilken färg som helst.


Ut i naturen och plocka en gren,gärna med en klyka på ,det är lättare att balansera mobilen vid upphängning då.
 Måla grenen vit,det spelar ingen roll om det är blank färg eller grundfärg t.ex
 och det gör inget om det lyser igenom lite från grenen,det blir bara snyggt med lite ruffig look.

 Klä en bit av köksbordet med plastfilm(cellofan) torka innan med en fuktig trasa, så ligger plastfilmen stilla sen när du ska jobba på den.
Lägg dit dina dukar och"måla på" dom ordentligt med trälim uppblandat med lite vatten,det ska vara rätt tjock konistens,men  det ska gå att måla med.
Dukarna ska vara riktigt genomblöta när du är klar.

Krusar dukarna upp sig så kan du lägga en bakplåt över med lite tyngder på ,typ böcker..
tänk på att lägga ett lager cellofan över dukarna ,under plåten,,,,annars så sitter dukarna fast i plåten;-)

Det brukar ta nån dag för dukarna att bli heltorra,det är viktigt att dukarna är torra.
(eftersom jag är otålig av naturen gjord ,så blåste jag på ordentligt med hårfönen,funka kanonbra!!)
Dukarna är vid det här laget alldeles stela av limmet.


 Knyt fast nylontråd i grenen ,det är här som det är bra med en gren som har en klyka eller nån extragren.
Jag lät grenen ligga på köksbordet som den skulle hänga ,sen knöt jag fast 3 trådar i grenen,, och efter det så knöt jag fast trådarna i en nyckelring,,,jag hängde upp mobilen i en liten skruvögla som jag satt i taket.
 Efter det så är det bara att knyta upp dukarna med nylontråd i lite olika längder
.
 Mobilen får olika uttryck hela tiden beroende på ljussättningen,kvällsljus,solljus,lampljus
Det blir så fina skuggor  på väggen när ljuset silas genom dukarna
Lycka till!!!
Skicka gärna in bild på din alldeles egna mobil,så kan vi lägga ut den här på Bloggen
Skulle vara trevligt att se lite olika modeller och färger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar